Tampereen yliopiston tutkimuskeskus REAL sai rahoitusta HORIZON EUROPE -ohjelmasta

Tampereen yliopiston tutkimuskeskus REAL johtaa nelivuotista Horizon Europe -hanketta MapIE - Mapping of Longitudinal data of Inequalities in Education. Hanke saa rahoitusta HORIZON-CL2-2023-TRANSFORMATIONS-01-06 -ohjelmasta yhteensä 2 699 644,75 euroa. Tutkimuskonsortioon kuuluu koulutuksen arviointitutkijoita Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksesta, Kansallisesta koulutuksen arviointikeskuksesta KARVIsta, Oslon yliopistosta, Göteborgin yliopistosta, Frankfurtin Goethe-yliopistosta ja Szegedin yliopistosta.

MapIE-hankkeessa kartoitetaan, kuvataan ja analysoidaan paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä pitkittäisaineistoja sen ymmärtämiseksi, miten koulutuksen tasa-arvo ja eriarvoisuus kehittyvät erilaisissa koulutusympäristöissä oppilaan yksilöllisten taustatekijöiden, ympäristön ominaisuuksien sekä erilaisten toimintakäytänteiden ja politiikkojen yhteisvaikutuksena. ”Tarkoituksena on tunnistaa toimintakäytänteitä ja malleja, joiden avulla voidaan kaventaa eroja oppilaiden oppimistuloksissa", professori Mari-Pauliina Vainikainen sanoo. MapIE:ssä tarkastelu kohdentuu pohjoismaisiin ja keskieurooppalaisiin koulutusjärjestelmiin, jotka ovat rakenteellisesti erilaisia muun muassa siinä, missä ikävaiheessa oppilaat tekevät myöhempiin koulutuspolkuihinsa vaikuttavia kouluvalintoja.

Hankkeessa on seitsemän toisiinsa liittyvää työpakettia. Hankkeessa tuotetaan ensin systemaattinen kirjallisuuskatsaus, joka julkaistaan sekä tieteelliselle yleisölle että laajemmalle yleisölle. Kartoitettavat pitkittäisaineistot kuvataan hankkeen aikana rakennettavassa metatietokannassa, joka julkaistaan avoimesti hankkeen verkkosivuilla. Saatavilla olevia tutkimusaineistoja analysoidaan sekä kansallisesti että vertailevin tutkimusasetelmin. Hankkeen tuloksia julkaistaan tieteellisissä ja yleistajuisissa julkaisuissa ja erilaisissa tilaisuuksissa, joita suunnataan tieteelliselle yleisölle, koulutuspoliittisille päättäjille, viranomaisille, kouluille ja tiedotusvälineille. Lopuksi teemme ehdotuksen siitä, miten koulutuksellista eriarvoisuutta koskevia pitkittäistutkimuksia tulisi jatkossa suunnitella huomioiden sekä paikallisten olosuhteiden merkitys että mahdollisimman hyvä vertailukelpoisuus Euroopan tasolla.

Hanke alkaa 1.3.2024 ja jatkuu 29.2.2028 saakka. Hankkeen kuvaus on luettavissa Cordis-tietokannassa osoitteessa https://cordis.europa.eu/project/id/101132474. Hankkeen verkkosivusto avataan toukokuussa 2024.

Yhteyshenkilöt

Professori Mari-Pauliina Vainikainen
Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REAL
Tampereen yliopisto
mari-pauliina.vainikainen@tuni.fi
+358 50 437 7303

Yliopistotutkija Meri Lintuvuori
Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REAL, Tampereen yliopisto
Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus
meri.lintuvuori@tuni.fi
+358 29 412 0404

Edellinen
Edellinen

PISA 2022: Suomi kärkijoukossa luovan ajattelun tuloksissa

Seuraava
Seuraava

REAL järjestää teemaryhmän Kasvatustieteen päivillä Vaasassa - Kutsu abstraktien jättämiseen