Meri Lintuvuori
Tampereen yliopisto / Helsingin yliopiston
Koulutuksen arviointikeskus HEA
meri.lintuvuori@tuni.fi / meri.lintuvuori@helsinki.fi
+358 50 4484007
Bio
Meri Lintuvuori työskentelee tutkijatohtorina REALissa sekä Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksessa (HEA). Hän on kiinnostunut oppimisen ja koulunkäynnin tuesta sekä koulutuksellisesta tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Väitöskirjassaan hän tutki perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelmän lisäksi tuen virallista tilastointia.
Julkaisut
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Vainikainen M-P., Oinas S., Ahtiainen R., Rimpelä A., Lindfors P., Lintuvuori M., Hienonen N., Heikonen L., Asikainen M., Lindgren E. & Hotulainen R., (preprint) School-level variation in distance learning practices during the COVID-19 pandemic in Finland.
Lintuvuori, M., & Rämä, I. (2022). Oppimisen ja koulunkäynnin tuki: Selvitys opetuksen järjestäjien näkemyksistä tuen järjestelyistä kunnissa. (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja; Vuosikerta 2022, Nro 6). http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-802-1
Hienonen, N., Lintuvuori, M., & Vainikainen, M-P. (2021). Tehostettua ja erityistä tukea saavat oppilaat PISA-tutkimuksessa. In K. Leino, J. Rautopuro, & P. Kulju (Eds.), Lukutaito – tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti (Sivut 195–224). (Kasvatusalan tutkimuksia; Nro 82). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Asikainen, M., & Vainikainen, M-P. (2021). PISA-tutkimukseen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten siirtyminen toisen asteen koulutukseen. In K. Leino, J. Rautopuro, & P. Kulju (Eds.), Lukutaito – tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti (Sivut 309–346). (Kasvatusalan tutkimuksia; Nro 82). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Kinnunen, J., Koivuhovi, S., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2021). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Tuloksia syksyn 2020 aineistonkeruusta. Tampereen yliopisto, Helsingin yliopisto. https://www2.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koulujen-etaopetuskaytanteissa-eroja-vuorovaikutus-opettajan-kanssa-vahensi-oppilaiden-stressia
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2020). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Ensitulokset. Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koronakevat-kuormitti-huoltajia-ja-opettajia-oppilaiden-kokemukset-etaopetuksesta-vaihtelivat
Leino, K., Ahonen, A. K., Hienonen, N., Hiltunen, J., Lintuvuori, M., Lähteinen, S., Lämsä, J., Nissinen, K., Nissinen, V., Puhakka, E., Pulkkinen, J., Rautopuro, J., Sirén, M., Vainikainen, M.-P., & Vettenranta, J. (2019). PISA 18 ensituloksia: Suomi parhaiden joukossa. Opetus- ja kulttuuriministeriö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161922
Leino, K., Puhakka, E., Pulkkinen, J., Rautopuro, J., Sirén, M., Vainikainen, M-P., Vettenranta, J., Ahonen, A., Hienonen, N., Hiltunen, J., Lintuvuori, M., Lähteinen, S., Lämsä, J., Nissinen, K., & Nissinen, V. (2019). PISA2018 Ensituloksia. (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja; No. 2019:40). http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-678-2
Lintuvuori, M., Hienonen, N., & Hautamäki, J. (2019). Oppimaan oppimisen arviointi tehostetun ja erityisen tuen näkökulmasta. In J. Hautamäki, I. Rämä, & M-P. Vainikainen (Eds.), Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta (pp. 125-137). (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia / Helsinki Studies in Education; No. 52). Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/6_oppimaan_oppimisen_arviointi_tehostetun_ja_erityisen_tuen.pdf
Lintuvuori, M. (2019). Perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelmän kehitys tilastojen ja normien kuvaamana. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/304072
Hienonen, N., Lintuvuori, M., Jahnukainen, M., Hotulainen, R., & Vainikainen, M.-P. (2018). The effect of class composition on cross-curricular competences – Students with special educational needs in regular classes in lower secondary education. Learning and Instruction, 58. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.05.005