Tulevaisuuden taitojen tietokonepohjainen arviointi

Tämän hankkeen tarkoituksena oli luoda uudenlaisia dynaamisia digitaalisia arviointityökaluja laaja-alaisen osaamisen arvioimiseksi koulutusinstituutioissa.

Projekti koostui kahdesta osasta:

OSA 1
Tutkimusperustainen viitekehys tietokonepohjaiseen laaja-alaisen osaamisen opettamiseen

OSA 2
Uusien arviointi- ja opetusmenetelmien kehittäminen ja pilotointi.

Ensimmäisessä osassa analysoitiin olemassaolevaa arviointitietoa ja raportoitiin tulokset. Tämän pohjalta tuotettiin tieteellinen perusta arviointialustan kehittämiseksi. Toisessa osassa testattiin uutta arviointi- ja koulutusalustaa useissa pilottitutkimuksissa.

Tässä projektissa tietokonepohjaista opetusta kehitettiin lokitietoanalyysin avulla, erityisesti sen käyttöä laaja-alaisen osaamisen kehittämisessä sekä opetuksen interventioissa.

Tutkimuskysymykset

  1. Kuinka tulevaisuuden taidot eli laaja-alainen osaaminen pitäisi määrittää ja kuinka niitä tulisi arvioida ja opettaa, jotta parhaiten voidaan tukea tukea kognitiivisten ja ei-kognitiivisten taitojen kehittymistä?

  2. Voiko laaja-alaista osaamista mitata käyttämällä lokitietoja itse täytettävien kyselyiden sijaan?

  3. Kuinka tietokoneavusteisia testejä voidaan hyödyntää mukautuvien opetusohjelmistojen suunnittelussa?

  4. Kuinka lokitietoanalyysi voi auttaa tunnistamaan kriittisiä pisteitä monimutkaisten ongelmien ratkaisuprosessissa ja antamaan niistä paikkansapitävää palautetta?