TAR-projektet

TAR-projektet syftar till att undersöka effektiviteten av åtgärder för att främja utbildningsmässig jämlikhet och rättvisa inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundskoleutbildning genom ett särskilt statsbidrag (behovsprövad finansiering, TAR). Projektet är ett forskningsprojekt som genomförs av ett konsortium bestående av Stiftelsen för Tammerfors universitet, Östra Finlands universitet, Åbo universitet, Institutet för arbetslivs- och näringsforskning LABORE och Statens ekonomiska forskningscentral.

Under det senaste decenniet har de finländska grundskoleelevernas inlärningsresultat försämrats. Förutom den ökande differentieringen av inlärningsresultaten beroende på elevernas bakgrund har det skett en ökande regional segregation inom städerna och därmed en ökande segregation mellan skolorna. När det gäller förskoleverksamhet och barnomsorg har trenden mot segregation förstärkts, bland annat genom tillväxten av privata aktörer.

År 2009 öppnades ett särskilt statsbidrag för kommunerna för att bidra till att utjämna dessa skillnader. För närvarande kommer bidraget att fördelas utifrån kriterier som utbildningsnivå, arbetslöshet och andelen personer med främmande språk som modersmål i lokalbefolkningen. I år kommer bidraget för första gången att beviljas för fyra år i taget. Det finns dock mycket lite nationellt omfattande forskningsdata om

  1. användningen och fördelningen av bidraget,

  2. effektiviteten i tilldelningskriterierna och utvecklingsbehoven,

  3. bidragets effektivitet och

  4. effektiviteten av bidraget och dess förvaltning finns det mycket lite nationellt omfattande forskningsdata.

 TAR-projektet syftar till att tillgodose dessa forskningsbehov genom att utnyttja ett brett spektrum av registerdata, genom att samla in nya kvantitativa och kvalitativa data och genom att ta ett tvärvetenskapligt grepp på ämnet. Forskningen fokuserar på alla kommuner i Finland och riktar sig till alla finsk- och svenskspråkiga aktörer inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och grundskolan.

Forskningscentret REAL vid Tammerfors universitet är koordinator för det fyraåriga TAR-projektet. Projektet består av fyra arbetspaket, som tillsammans syftar till att ta itu med alla de forskningsluckor som beskrivs ovan. Arbetspaketen illustreras i figuren nedan.

En delrapport kommer att publiceras 2026 och en slutrapport i slutet av 2027. Projektet finansieras av undervisnings- och kulturministeriet.

Projektledare

Professor Mari-Pauliina Vainikainen
Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REAL
Tammerfors universitet
mari-pauliina.vainikainen@tuni.fi
+358 50 437 7303

Kontaktperson

Forskare Heidi Luhtajärvi
Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REAL
Tammerfors universitet
heidi.luhtajarvi@tuni.fi
+358 50 479 2909

Senaste nyheter