TAR-hanke
TAR-hankkeen tarkoituksena on tutkia valtion erityisavustuksen (tarveperusteinen rahoitus, TAR) koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistävien toimenpiteiden vaikuttavuutta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. Hanke on Tampereen korkeakoulusäätiön, Itä-Suomen yliopiston, Turun yliopiston, Työn ja talouden tutkimuslaitos LABOREn ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen muodostaman konsortion tutkimushanke.
Viimeisen vuosikymmenen aikana suomalaisten peruskoululaisten oppimistulokset ovat olleet laskussa. Oppimistulokset ovat yhä selkeämmin eriytyneitä oppilaiden taustan mukaisesti, minkä lisäksi kaupunkien sisäinen alueellinen eriytyminen ja siten myös koulujen välinen eriytymiskehitys on vahvistunut. Varhaiskasvatuksen puolella eriytymiskehitystä on vauhdittanut esimerkiksi yksityisten palveluntarjoajien kasvu.
Näitä eroja tasaamaan on vuonna 2009 avattu valtion erityisavustus, jota kunnat voivat hakea. Avustusta jaetaan kriteeriperustaisesti toistaiseksi alueen väestön koulutustason, työttömyysasteen ja vieraskielisten osuuden mukaan. Vuonna 2024 avustus myönnetään ensimmäistä kertaa neljäksi vuodeksi kerrallaan. Kuitenkin
avustuksen käytöstä ja kohdentumisesta,
myöntökriteerien toimivuudesta ja kehittämistarpeista,
avustuksen vaikuttavuudesta ja
avustuksen hallinnoinnista on hyvin vähän kansallisesti kattavaa tutkimustietoa.
Näihin tutkimustarpeisiin on TAR-hankkeen tavoitteena vastata hyödyntämällä monipuolisesti eri rekisteriaineistoja, keräämällä uutta määrällistä sekä laadullista aineistoa sekä tarkastelemalla aihetta monitieteisesti. Tutkimus kohdistuu kaikkiin Suomen kuntiin, ja tutkimuskohteena ovat kaikki suomen- ja ruotsinkieliset toimijat varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa.
Tampereen yliopiston REAL-tutkimuskeskus toimii nelivuotisen TAR-hankkeen koordinaattorina. Hanke pitää sisällään neljä työpakettia, jotka yhdessä pyrkivät vastaamaan kaikkiin yllä esitettyihin tutkimusaukkoihin. Työpaketit ovat kuvattu oheisessa kuvassa.
Hankkeesta julkaistaan väliraportti vuonna 2026 ja hankkeen loppuraportti julkaistaan loppuvuodesta 2027. Hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama.
Hankkeen johtaja
Mari-Pauliina Vainikainen
Professori
Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REAL
Tampereen yliopisto
mari-pauliina.vainikainen@tuni.fi
+358 50 437 7303
Hankkeen yhteyshenkilö
Heidi Luhtajärvi
Tutkija
Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REAL
Tampereen yliopisto
heidi.luhtajarvi@tuni.fi
+358 50 479 2909