
Tuettu-tutkimus
Tuettu-tutkimus on Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston muodostaman konsortion tutkimushanke, jossa tarkastellaan inkluusion toimivuutta opetuksen toteutuspaikan näkökulmasta.
Tavoitteena on tutkia:
Miten erityistä tukea saavien oppilaiden opetusryhmä – yleisopetuksen luokka tai erityisluokka – vaikuttaa heidän suoriutumiseensa osaamistehtävissä sekä oppimista koskeviin asenteisiin
Miten erityistä tukea saavien oppilaiden opiskelu yleisopetuksen luokassa vaikuttaa muiden oppilaiden suoriutumiseen osaamistehtävissä sekä oppimista koskeviin asenteisiin
Miten luokan oppilaskokoonpano vaikuttaa oppilaiden kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyviin asenteisiin ja uskomuksiin.
Tutkimuksen tavoite on tuottaa tietoa inkluusion toimivuudesta kaikkien oppilaiden näkökulmasta sekä tuen toteutumisesta osana yleisopetusta tai erilaisissa erityisluokissa. Tämä tieto on tärkeää niin opetuksen järjestäjiä kuin myös lain ja opetussuunnitelman muutostarpeiden arvioimista varten.
Pitkittäistutkimusta varten tehtiin valtakunnallisesti kattava otos (noin 8 000 oppilasta 139 koulusta ja 70 opetuksen järjestäjältä) ja otokseen valikoituneista kouluista kaikkia luokkia pyydettiin osallistumaan tutkimukseen. Tutkimuksessa seurattiin vuosittain samoja oppilaita 4. vuosiluokalta 6. vuosiluokalle kevätlukukausina 2022–2024.
Tutkimuksessa kerättiin kyselyaineistoa myös tutkimuskoulujen rehtoreilta sekä opettajilta, jotta pystytään tarkastelemaan opetuspaikkaratkaisuihin yhteydessä olevia kunta-, koulu- ja luokkatason tekijöitä.
Tutkimusta rahoitti Suomen Akatemia (01.09.2020–31.08.2024).
Tutkimuksesta tehdyt julkaisut
Tuettu-tutkimuksen aineistosta tullaan tekemään useita julkaisuja tulevaisuudessa. Tähän mennessä on julkaistu jo ensimmäistä aineistonkeruuta koskeva artikkeli:
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Kilpi, N., Oinas, S., Asikainen, M., & Jahnukainen, M. (2024). Erityistä tukea saavien oppilaiden osaaminen tuen eri toteutuspaikoissa yleisopetuksesta erityisluokkaan. Kasvatus, 55(5), 473–490. https://doi.org/10.33348/kvt.154618
Tutkimuksen tietosuoja
Tutkimukselle on saatu Helsingin yliopiston ihmistieteiden eettisen ennakkoarvioinnin toimikunnalta lausunto (17.5.2021) osoitukseksi sitoutumisesta tutkimuseettisten periaatteiden noudattamiseen.
Tutkimuksen tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi (DPIA) on hyväksytty Tampereen yliopistossa 27.8.2021.
Tutkimuksen tietosuojaan voi tutusta alla:
Oppilasaineistoa koskeva tietosuojailmoitus
Rehtori- ja opettaja-aineistoja koskeva tietosuojailmoitus
Tutkimukseen osallistuville oppilaille tehtiin lyhyt video tietosuojasta:
Tutkimuksen yhteyshenkilöt
Ninja Hienonen
Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REAL
ninja.hienonen@tuni.fi
+358 50 3182273
Markku Jahnukainen
markku.jahnukainen@helsinki.fi
+358 29 4144122
Nestori Kilpi
Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REAL
nestori.kilpi@tuni.fi
+358 50 4397576