Utvärderingsstudien av förmågan att lära sig lära 2024
Den nationella utvärderingen av förmågan att lära sig lära 2024 är ett forskningsprojekt som drivs av ett konsortium som består av Tammerfors universitet och Helsingfors universitet. I projektet utreds nivån på färdigheter, motivation och attityder bland niondeklassare år 2024 och förändringarna i dessa jämfört med åren 2001, 2012 och 2017. Samtidigt undersöker man förverkligandet av pedagogisk jämlikhet Finland.
Vad handlar det om?
Det finns ingen entydig orsak till att grundskoleelevernas inlärningsresultat har försämrats. I den här studien går vi in för att utreda det här mångfacetterade fenomenet genom att först undersöka niondeklassarnas kompetens, motivation och attityder till skolgång våren 2024. Samtidigt granskar vi förändringarna i dessa jämfört med material från 2001, 2012 och 2017 då samma forskningsenkät gjordes. Dessutom studeras sambandet mellan a) elevernas prestationer i studiens egna kunskapsuppgifter och B) vitsorden i matematik och modersmål i elevernas slutbetyg: är prestationerna i båda skolämnena på samma nivå, eller kan de försämrade inlärningsresultaten ha en förklaring i elevernas varierande prestationer i slutförandet av bedömningsuppgifter.
I den offentlig debatten har man spekulerat kring orsakerna till de försämrade inlärningsresultaten och lyft fram bland annat skolornas segregation som observerats i de större städerna, elevernas olika bakgrund och stödarrangemangen för skolgången. Dessa perspektiv utreder vi genom att undersöka om jämlikheten i undervisningen förverkligas, och har skillnaderna mellan regioner, skolor och klass ökat. Samtidigt undersöks hur placeringen av elever med olika socioekonomisk bakgrund, elever som får intensifierat eller särskilt stöd eller elever med utländsk bakgrund i olika skolor och klasser förklarar variationen i resultaten. Dessutom undersöker man betydelsen av betonad undervisning som förklaring till skillnaderna.
Forskningsprojektet varar i tre år. Det genomförs som ett landsomfattande urval, vilket innebär att elever från sammanlagt 120 skolor runt om i Finland deltar i utvärderingsundersökningen. Även skolornas lärare svarar på en egen enkät. Materialinsamlingen sker våren 2024.
Resultaten från studien rapporteras som en första resultatrapport i början av år 2025 och som ett bokverk bestående av referensgranskade artiklar i slutet av år 2025. Det material som samlas in i undersökningen publiceras i tillämpade delar i Dataarkivet för vidare forskningsändamål.
Du kan läsa mer om studiens dataskydd här. Du kan läsa mer om studien dataskydd för studenter här.
Kontaktperson för forskningen
Milja Saarnio
Forskare
Forskningscenter för utbildning, utvärdering och inlärning
milja.saarnio@tuni.fi
+358503182241