
BACHELOR'S AND MASTER'S THESES
Bachelor's and master's theses based on data from the REAL research centre
2025
Master’s theses
Bachelor’s theses
2024
Master’s theses
Sutelainen, S. (2024). Yhteisopetus ja opettajien kokemukset oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumisesta ja toteuttamisen mahdollisuuksista peruskoulussa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111810279
Bisi, J. (2024). Päätöksentekijän ja alueen rakenteen yhteys kehityksen ja oppimisen tukeen varhaiskasvatuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405165958
Nukarinen, S. (2024). Kognitiotarve ja ongelmanratkaisu yleisopetuksen ja painotetun opetuksen luokilla [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405226206
Enestam, M. (2024). Ulkomaalaistaustaisten oppilaiden suomen kielen käyttöaste ja matematiikan osaamistulokset [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404224101
Ylikoski, S. (2024). Kasvun ja oppimisen tuki 6-vuotiaiden esiopetuksessa. Tuen toteutuspaikan yhteys tuen järjestelyihin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404203966
Savela, A. & Savela, H. (2024). Erityisen tuen toteutuminen peruskoulussa: Huoltajien kokemuksia erityisen tuen toteutumisesta ennen ja jälkeen koronapandemian aiheuttamaa sulkutilaa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404254630
Malmi, J. (2024). Resurssien, sukupuolen ja kotikielen yhteys koettuun oppimisvajeeseen etäopetuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404033273
Betanzos, M. & Luhtajärvi, H. (2024). Matematiikan päättöarvosanojen vertailukelpoisuus: Osaamisen, sosioekonomisen taustan, sukupuolen ja kuntatyypin vaikutukset matematiikan päättöarvosanaan [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404083361
Ahola, S. & Alamylläri, E. (2024). Joustavat opetusjärjestelyt Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja Tampereen seutukuntien opetussuunnitelmissa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404013218
Vilenius, E. (2024). Opetuksessa hyödynnettyjen digitaalisten opetusmenetelmien yhteys oppilaan motivationaalisiin uskomuksiin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401281882
Vikman, S. (2024). Inklusiivinen opetus: Tutkimus opettajien keinoista huomioida luokkansa erilaiset oppijat [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121911024
Bachelor’s theses
2023
Master’s theses
Joro, N. (2023). School practices and teachers’ stress during the COVID-19 pandemic [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310138822
Nieminen, A.-K. (2023). Opettajan minäpystyvyyden eri ulottuvuuksien yhteydet oppilaan motivationaalisiin uskomuksiin yleis- ja painotetun opetuksen luokilla [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310058663
Mattila, A. & Punkka, S. (2023). Taustan ja lukutaidon yhteys nuoren koulutusodotuksiin PISA 2018 -tutkimuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305024949
Jysmä, E. (2023). Meta-analyysi positiivisen psykologian peruskouluinterventioiden vaikutuksista oppilaiden henkiseen hyvinvointiin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264704
Veteläinen, A.-E. (2023). Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista : Työn imusta, työn voimavaroista ja palautumisesta [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304073544
Remes, E. (2023). Diskurssit lasten sosiaalisen osallisuuden edistäjinä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303283239
Kasurinen, J. (2023). Peruskoulun opettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisestä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302222577
Mäkipää, T.-M. (2023). Ajattelijan minäkuvan yhteys akateemiseen minäkuvaan ja koulumenestykseen [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302232597
Antikainen, J. (2023). Osaamisen kehittyminen etätyössä koronapandemian aikana [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212018814
Bachelor’s theses
2022
Master’s theses
Suominen, T. (2022). Kulttuurierojen huomiointi varhaiskasvatuksessa ja alkuopetuksessa : Tarkastelussa individualistinen ja kollektivistinen kulttuuri [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211148375
Kitinoja, E. & Sandelin, A. (2022). Huoltajien kokema kuormittuneisuus ja lapsen koulunkäynnin tukeminen etäkoulujakson aikana [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210247771
Marrara, S. (2022). Kohti ketterästi oppivaa organisaatiota: Henkilöstöalan organisaatiossa tunnistettuja ketterää oppimista tukevia ominaisuuksia [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205315370
Huotilainen, L. (2022). Alle kolmevuotiaiden lasten kielenkehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273811
Vainikka, J. (2022). Tiedostamattomat ennakkoluulot ja oletukset henkilöstön keskuudessa vieraskielisiä ja muista kulttuureista tulevia kohtaan [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253532
Paloniemi, A. (2022). Luokanopettajien näkemyksiä laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumisesta liikunnanopetuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204233458
Vuorinen, L. (2022). Vaativan perushoidon ja pedagogiikan yhdistäminen kuntouttavassa varhaiskasvatuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204143233
Kujanpää-Vuorinen, E. (2022). Tapaustutkimus identtisen kaksosparin eroavaisuuksista liittyen lukemiseen ja sen vaikeuksiin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253559
Pispala, T. (2022). Opettajien työn vaativuus ja työhyvinvointi : Suojaako kasvun asenne opettajien työkykyä? [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263616
Anttonen, E., Anttonen, T. & Koivu, S. (2022). Haavoittuvassa asemassa olevien lasten vanhempien kokemuksia poikkeusajan koulunkäynnistä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263715
Huusela, M., & Kilpi, N. (2022). Suhteellisen iän yhteys PISA 2018 -tutkimuksen lukutaidon ja matematiikan arviointialueiden tuloksiin Suomessa. [Pro gradu -tutkielma, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205014202
Lehtoniemi, E. (2022). Yksilön ja ympäristön yhteensopivuus ADHD-naisten koulutuspoluilla [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204213385
Rodriguez, S. & Sukanen, J. (2022). Ikätasoinen seksuaalikasvatus alakoulussa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273812
Lindfors, N. (2022). Elinikäisen oppimisen haasteet ja mahdollistajat : Miten sukupuolet ja ikäryhmät eroavat osaamisen kehittämistä tukevissa ja haastavissa tekijöissä? [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204223422
Ikonen, J. (2022). Yhtenäiskoulun arviointikulttuurin kehittäminen formatiivisen arvioinnin näkökulmasta: "Et arvioinnista jäis jotain semmosta, jonka kanssa voi kasvaa." [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203112485
Halinen, J. & Schöning, O (2022). Miten digiloikasta on laskeuduttu?: Opettajien koettu digitaalinen kompetenssi ja tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttö [Pro gradu -tutkielma, Tampereen Yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263765
Bachelor’s theses
2021
Master’s theses
Rintanen, J. (2021). Sisäinen motivaatio, arviointi ja opetussuunnitelma : Miten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 tukevat sisäisen motivaation kehittymistä? [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109177136
Mäkelä, A. (2021). Häiritsevä melu kouluissa : Oppilaiden kokemuksia melun häiritsevyydestä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106215992
Heilala, J. (2021). Meaningful Learning in the Fields of Engineering and ICT-Business Higher Education [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105044426
Pennanen, M. (2021). Lapsen tuen tarpeen syyn yhteys toteutuneeseen tukeen sekä käytössä oleviin tehostetun ja erityisen tuen tukitoimiin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273902
Klemetti, H. (2021). Opinto-ohjaajien minäpystyvyyskäsitykset teknisten työvälineiden käytössä ja ajatuksia teknologian jatkuvasta kehityksestä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104253459
Nazeri, F. (2021). Tasa-arvoinen oppilaanohjaus? : Tutkimus metropolialueen ulkomaalaistaustaisten opinto-ohjauksesta toisen asteen koulutusvalinnoissa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263594
Talonen, R. (2021). Laaja-alainen osaaminen osana lukion oppiainerajat ylittävää opetusta [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104213221
Pohjalainen, T. (2021). Päihteiden käyttö ammattiin opiskelevien nuorten keskuudessa: Tuloksia Kouluterveyskysely 2019 -aineistosta [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103302753
Mäntyneva, M. (2021). Global Competence Supporting Respect for People from other Cultures [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103302754
Aitto-oja, A. (2021). Luokanopettajien näkemyksiä ajattelun ja oppimaan oppimisen taidoista [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103112528
Kukkaniemi, R. (2021). Opettajan työelämän laadun diskurssit Helsingin Sanomissa vuonna 2019 [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103112522
Bachelor’s theses
2020
Master’s theses
Brunou-Laurila, M. (2020). Mobiililaitteiden käyttö opetuksessa opettajan näkökulmasta [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011278291
Saarnio, M. (2020). Ajattelu ja oppimaan oppiminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294732
Kytölä, K. (2020). Itse arvioidun terveyden, stressin ja koulu-uupumuksen yhteys koulumenestykseen 9. luokalla [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273985
Akola, E. (2020). ¨Kuin jäitä polttelisi¨-kvantitatiivinen tutkimus suomalaisesta erityisherkkyydestä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294653
Helenius, S.-L. & Tiilikka, S. (2020). Kouluasenteiden yhteys oppimaan oppimisen tehtävissä suoriutumiseen [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003302975
Mergianian, C. (2020). Predictors of Mathematics Performance in Finnish Basic Education [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001101184
Bachelor’s theses
2019
Master’s theses
Maijala, A. (2019). Ekososiaalinen sivistys perheiden arjessa : Tavoitteena vastuullisuus, kohtuullisuus ja ihmistenvälisyys [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911125907
Kauranen, H. (2019). Terveystiedon oppikirjauudistukset suhteessa opetussuunnitelmauudistukseen [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905151682
Haanpää, L & Karkaus, K. (2019). "Aidosti hyvä ja uudentyyppinen juttu liikuntaan" : toimintatutkimus CrossFitin soveltuvuudesta koululiikunnan sisällöksi [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904251541
Virsu, M. (2019). Suo siellä, vakaa täällä? : diskurssianalyysi kehityksen ja oppimisen tuen rakenteiden ja inklusiivisen ajattelun rakentumisesta virkamiespuheessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904231523
Hirvikoski, M. & Jarva, T. (2019). Karvatassu koulussa : koira-avusteinen pedagogiikka oppilaiden silmin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201903181379
Bachelor’s theses
2018
Master’s theses
Jantunen, T. (2018). Rehtorien näkemysten yhteys oppilaalle tarjotun kolmiportaisen tuen tukimuotojen monipuolistumiseen [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812313055
Blom, L. (2018). Lapsen toimijuus varhaiskasvatuksen toiminta- ja opetussuunnitelmissa vuosina 1975-2016 [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201901031032
Bachelor’s theses