
KANDIDAATIN- JA PRO GRADU -TUTKIELMAT
REAL-tutkimuskeskuksen aineistoilla tehdyt perustutkintovaiheen opiskelijoiden opinnäytetyöt
2025
Pro gradu -tutkielmat
Kandidaatintutkielmat
2024
Pro gradu -tutkielmat
Sutelainen, S. (2024). Yhteisopetus ja opettajien kokemukset oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumisesta ja toteuttamisen mahdollisuuksista peruskoulussa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111810279
Bisi, J. (2024). Päätöksentekijän ja alueen rakenteen yhteys kehityksen ja oppimisen tukeen varhaiskasvatuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405165958
Nukarinen, S. (2024). Kognitiotarve ja ongelmanratkaisu yleisopetuksen ja painotetun opetuksen luokilla [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405226206
Enestam, M. (2024). Ulkomaalaistaustaisten oppilaiden suomen kielen käyttöaste ja matematiikan osaamistulokset [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404224101
Ylikoski, S. (2024). Kasvun ja oppimisen tuki 6-vuotiaiden esiopetuksessa. Tuen toteutuspaikan yhteys tuen järjestelyihin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404203966
Savela, A. & Savela, H. (2024). Erityisen tuen toteutuminen peruskoulussa: Huoltajien kokemuksia erityisen tuen toteutumisesta ennen ja jälkeen koronapandemian aiheuttamaa sulkutilaa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404254630
Malmi, J. (2024). Resurssien, sukupuolen ja kotikielen yhteys koettuun oppimisvajeeseen etäopetuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404033273
Betanzos, M. & Luhtajärvi, H. (2024). Matematiikan päättöarvosanojen vertailukelpoisuus: Osaamisen, sosioekonomisen taustan, sukupuolen ja kuntatyypin vaikutukset matematiikan päättöarvosanaan [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404083361
Ahola, S. & Alamylläri, E. (2024). Joustavat opetusjärjestelyt Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja Tampereen seutukuntien opetussuunnitelmissa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404013218
Vilenius, E. (2024). Opetuksessa hyödynnettyjen digitaalisten opetusmenetelmien yhteys oppilaan motivationaalisiin uskomuksiin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401281882
Vikman, S. (2024). Inklusiivinen opetus: Tutkimus opettajien keinoista huomioida luokkansa erilaiset oppijat [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121911024
Kandidaatintutkielmat
2023
Pro gradu -tutkielmat
Joro, N. (2023). School practices and teachers’ stress during the COVID-19 pandemic [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310138822
Nieminen, A.-K. (2023). Opettajan minäpystyvyyden eri ulottuvuuksien yhteydet oppilaan motivationaalisiin uskomuksiin yleis- ja painotetun opetuksen luokilla [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310058663
Mattila, A. & Punkka, S. (2023). Taustan ja lukutaidon yhteys nuoren koulutusodotuksiin PISA 2018 -tutkimuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305024949
Jysmä, E. (2023). Meta-analyysi positiivisen psykologian peruskouluinterventioiden vaikutuksista oppilaiden henkiseen hyvinvointiin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264704
Veteläinen, A.-E. (2023). Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista : Työn imusta, työn voimavaroista ja palautumisesta [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304073544
Remes, E. (2023). Diskurssit lasten sosiaalisen osallisuuden edistäjinä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202303283239
Kasurinen, J. (2023). Peruskoulun opettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisestä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302222577
Mäkipää, T.-M. (2023). Ajattelijan minäkuvan yhteys akateemiseen minäkuvaan ja koulumenestykseen [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302232597
Antikainen, J. (2023). Osaamisen kehittyminen etätyössä koronapandemian aikana [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212018814
2022
Pro gradu -tutkielmat
Suominen, T. (2022). Kulttuurierojen huomiointi varhaiskasvatuksessa ja alkuopetuksessa : Tarkastelussa individualistinen ja kollektivistinen kulttuuri [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211148375
Kitinoja, E. & Sandelin, A. (2022). Huoltajien kokema kuormittuneisuus ja lapsen koulunkäynnin tukeminen etäkoulujakson aikana [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210247771
Marrara, S. (2022). Kohti ketterästi oppivaa organisaatiota: Henkilöstöalan organisaatiossa tunnistettuja ketterää oppimista tukevia ominaisuuksia [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205315370
Huotilainen, L. (2022). Alle kolmevuotiaiden lasten kielenkehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273811
Vainikka, J. (2022). Tiedostamattomat ennakkoluulot ja oletukset henkilöstön keskuudessa vieraskielisiä ja muista kulttuureista tulevia kohtaan [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253532
Paloniemi, A. (2022). Luokanopettajien näkemyksiä laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumisesta liikunnanopetuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204233458
Vuorinen, L. (2022). Vaativan perushoidon ja pedagogiikan yhdistäminen kuntouttavassa varhaiskasvatuksessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204143233
Kujanpää-Vuorinen, E. (2022). Tapaustutkimus identtisen kaksosparin eroavaisuuksista liittyen lukemiseen ja sen vaikeuksiin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253559
Pispala, T. (2022). Opettajien työn vaativuus ja työhyvinvointi : Suojaako kasvun asenne opettajien työkykyä? [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263616
Anttonen, E., Anttonen, T. & Koivu, S. (2022). Haavoittuvassa asemassa olevien lasten vanhempien kokemuksia poikkeusajan koulunkäynnistä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263715
Huusela, M., & Kilpi, N. (2022). Suhteellisen iän yhteys PISA 2018 -tutkimuksen lukutaidon ja matematiikan arviointialueiden tuloksiin Suomessa. [Pro gradu -tutkielma, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205014202
Lehtoniemi, E. (2022). Yksilön ja ympäristön yhteensopivuus ADHD-naisten koulutuspoluilla [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204213385
Rodriguez, S. & Sukanen, J. (2022). Ikätasoinen seksuaalikasvatus alakoulussa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273812
Lindfors, N. (2022). Elinikäisen oppimisen haasteet ja mahdollistajat : Miten sukupuolet ja ikäryhmät eroavat osaamisen kehittämistä tukevissa ja haastavissa tekijöissä? [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204223422
Ikonen, J. (2022). Yhtenäiskoulun arviointikulttuurin kehittäminen formatiivisen arvioinnin näkökulmasta: "Et arvioinnista jäis jotain semmosta, jonka kanssa voi kasvaa." [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203112485
Halinen, J. & Schöning, O (2022). Miten digiloikasta on laskeuduttu?: Opettajien koettu digitaalinen kompetenssi ja tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttö [Pro gradu -tutkielma, Tampereen Yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263765
2021
Pro gradu -tutkielmat
Rintanen, J. (2021). Sisäinen motivaatio, arviointi ja opetussuunnitelma : Miten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 tukevat sisäisen motivaation kehittymistä? [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109177136
Mäkelä, A. (2021). Häiritsevä melu kouluissa : Oppilaiden kokemuksia melun häiritsevyydestä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202106215992
Heilala, J. (2021). Meaningful Learning in the Fields of Engineering and ICT-Business Higher Education [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105044426
Pennanen, M. (2021). Lapsen tuen tarpeen syyn yhteys toteutuneeseen tukeen sekä käytössä oleviin tehostetun ja erityisen tuen tukitoimiin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273902
Klemetti, H. (2021). Opinto-ohjaajien minäpystyvyyskäsitykset teknisten työvälineiden käytössä ja ajatuksia teknologian jatkuvasta kehityksestä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104253459
Nazeri, F. (2021). Tasa-arvoinen oppilaanohjaus? : Tutkimus metropolialueen ulkomaalaistaustaisten opinto-ohjauksesta toisen asteen koulutusvalinnoissa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263594
Talonen, R. (2021). Laaja-alainen osaaminen osana lukion oppiainerajat ylittävää opetusta [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104213221
Pohjalainen, T. (2021). Päihteiden käyttö ammattiin opiskelevien nuorten keskuudessa: Tuloksia Kouluterveyskysely 2019 -aineistosta [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103302753
Mäntyneva, M. (2021). Global Competence Supporting Respect for People from other Cultures [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103302754
Aitto-oja, A. (2021). Luokanopettajien näkemyksiä ajattelun ja oppimaan oppimisen taidoista [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103112528
Kukkaniemi, R. (2021). Opettajan työelämän laadun diskurssit Helsingin Sanomissa vuonna 2019 [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103112522
2020
Pro gradu -tutkielmat
Brunou-Laurila, M. (2020). Mobiililaitteiden käyttö opetuksessa opettajan näkökulmasta [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011278291
Saarnio, M. (2020). Ajattelu ja oppimaan oppiminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294732
Kytölä, K. (2020). Itse arvioidun terveyden, stressin ja koulu-uupumuksen yhteys koulumenestykseen 9. luokalla [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273985
Akola, E. (2020). ¨Kuin jäitä polttelisi¨-kvantitatiivinen tutkimus suomalaisesta erityisherkkyydestä [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294653
Helenius, S.-L. & Tiilikka, S. (2020). Kouluasenteiden yhteys oppimaan oppimisen tehtävissä suoriutumiseen [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003302975
Mergianian, C. (2020). Predictors of Mathematics Performance in Finnish Basic Education [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001101184
2019
Pro gradu -tutkielmat
Maijala, A. (2019). Ekososiaalinen sivistys perheiden arjessa : Tavoitteena vastuullisuus, kohtuullisuus ja ihmistenvälisyys [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911125907
Kauranen, H. (2019). Terveystiedon oppikirjauudistukset suhteessa opetussuunnitelmauudistukseen [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905151682
Haanpää, L & Karkaus, K. (2019). "Aidosti hyvä ja uudentyyppinen juttu liikuntaan" : toimintatutkimus CrossFitin soveltuvuudesta koululiikunnan sisällöksi [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904251541
Virsu, M. (2019). Suo siellä, vakaa täällä? : diskurssianalyysi kehityksen ja oppimisen tuen rakenteiden ja inklusiivisen ajattelun rakentumisesta virkamiespuheessa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904231523
Hirvikoski, M. & Jarva, T. (2019). Karvatassu koulussa : koira-avusteinen pedagogiikka oppilaiden silmin [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201903181379
2018
Pro gradu -tutkielmat
Jantunen, T. (2018). Rehtorien näkemysten yhteys oppilaalle tarjotun kolmiportaisen tuen tukimuotojen monipuolistumiseen [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812313055
Blom, L. (2018). Lapsen toimijuus varhaiskasvatuksen toiminta- ja opetussuunnitelmissa vuosina 1975-2016 [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201901031032