Stöd för lärande och skolgång

REAL forskningscentrum undersöker stöd för lärande och skolgång samt stöd för barns utveckling, lärande och välbefinnande ur olika perspektiv. Forskningen fokuserar både på stödsystemet på systemnivå, tillgången till stöd och regionala skillnader samt mer specifika ämnen och utvärderingsstudier. Forskningsverksamheten överlappar med de flesta av forskningscentrets projekt och data, men med en inriktning på stöd för lärande och skolgång. Vi undersöker forskningsobjekt på alla nivåer från mikro- till makronivå.

Utvärdering av stödets effektivitet i småbarnspedagogik och grundläggande utbildning i Tammerfors stadsområde 2024–2025

I forskningsprojektet undersöktes genomförandet, arrangemangen och kompetensbehoven för stöd för lärande, tillväxt och skolgång i småbarnspedagogik och grundläggande utbildning i kommunerna i Tammerfors stadsområde. Studien beställdes av Tammerforsregionens utbildnings- och undervisningskompetensutvecklingstjänst Osake. Målet var att tillhandahålla information för kommunerna i Tammerfors stadsområde för att utveckla stödarrangemang. Utvärderingarna av småbarnspedagogik och grundläggande utbildning syftade till att producera så jämförbara data som möjligt mellan olika utbildningsnivåer, men utvärderingarna behandlade också teman specifika för olika utbildningsnivåer.

Materialet bestod av enkätdata och intervjudata. Enkätdata samlades in våren 2024 från lärare och rektorer i småbarnspedagogik och grundläggande utbildning i Tammerfors och dess omgivande kommuner (N=451). Intervjudata samlades in hösten 2024 genom att genomföra fokusgruppsintervjuer med lärare (N=23).

REAL forskningscentrum vid Tammerfors universitet ansvarade för genomförandet av forskningen. Osake var ansvarig för att hitta deltagare till studien.

Projektets slutrapport publiceras 2025.

Kontaktpersoner:

Senaste nyheter