Mari-Pauliina Vainikainen
Tammerfors Universitet
Fakultet för utbildning och kultur
Bio
Mari-Pauliina Vainikainen jobbar som professor vid fakulteten för utbildning och kultur vid Tammerfors universitet, där hon leder REAL:s verksamhet. Hon har en bakgrund inom pedagogisk psykologi och specialpedagogik. Hennes expertisområden omfattar bedömning av utbildning och lärande, utveckling av tankeförmåga och färdigheter för att lära sig, inverkan av faktorer på klass-, skol- och systemnivå på barns och ungdomars lärande, stöd för inlärning och skolgång samt statistisk modellering.
Se Mari-Pauliinas forskningsprofil.
Publikationer
Hienonen, N., Kilpi, N., Nilivaara, P. & Vainikainen, M-P. (2024). PISA 2022 Luova ajattelu. Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja 2024:2.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3532-8
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Kortesoja, L., Vainikainen, M-P., Hotulainen, R., & Merikanto, I. (2023). Late-Night Digital Media Use in Relation to Chronotype, Sleep and Tiredness on School Days in Adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 52(2), 419–433. https://doi.org/10.1007/s10964-022-01703-4
Vainikainen M-P., Oinas S., Ahtiainen R., Rimpelä A., Lindfors P., Lintuvuori M., Hienonen N., Heikonen L., Asikainen M., Lindgren E. & Hotulainen R., (preprint) School-level variation in distance learning practices during the COVID-19 pandemic in Finland.
Nicolay, B., Krieger, F., Stadler, M., Vainikainen, M-P., Lindner, M. A., Hansen, A., & Greiff, S. (2022). Examining the development of metacognitive strategy knowledge and its link to strategy application in complex problem solving – a longitudinal analysis. METACOGNITION AND LEARNING, 17(3), 837-854. https://doi.org/10.1007/s11409-022-09324-9
Demetriou, A., Spanoudis, G., Christou, C., Greiff, S., Makris, N., Vainikainen, M-P., Golino, H., & Gonida, E. (2022). Cognitive and Personality Predictors of School Performance From Preschool to Secondary School: An Overarching Model. PSYCHOLOGICAL REVIEW. https://doi.org/10.1037/rev0000399
Asikainen, M. S., Gustavson, N., Hienonen, N., Koivuhovi, S., Kulju, P., Kupiainen, R., Lindgren, E., Mergianian, C., Nazeri, F., Nyman, L., Oinas, S., Salonen, V., & Vainikainen, M-P. (2022). Oppimaan oppiminen Vantaan peruskouluissa 2018–2021. Vantaan kaupunki. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301051148
Oinas, S., Hotulainen, R., Koivuhovi, S., Brunila, K., & Vainikainen, M-P. (2022). Remote learning experiences of girls, boys and non-binary students. Computers and Education, 183, [104499]. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104499
Ilmarinen, V-J., Vainikainen, M-P., & Lönnqvist, J-E. (2022). Is there a g-factor of genderedness? Using a continuous measure of genderedness to assess sex differences in personality, values, cognitive ability, school grades, and educational track. European Journal of Personality. https://doi.org/10.1177/08902070221088155
Hienonen, N., Nilivaara, P., Saarnio, M., & Vainikainen, M-P. (Eds.) (2022). Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen. Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Nilivaara, P., Vainikainen, M-P., Soini, T., & Oinas, S. (2022). Tulevaisuuden koulu oppijuuden kontekstina. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 318-333), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Nilivaara, P., & Vainikainen, M-P. (2022). Oppimaan oppiminen tulevaisuuden taitojen malleissa. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 23-38), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Vainikainen, M-P. & Greiff, S. (2022). Ongelmanratkaisua opettamassa. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 57-67), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Vainikainen, M-P., & Nilivaara, P. (2022). Laaja-alainen osaaminen uuden vuosituhannen koulutuspoliittisissa keskusteluissa. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 13-22), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Vainikainen, M.-P., Oinas, S., Koivuhovi, S., Polso, K.-M., Leinonen, J., Nazeri, F., Nyman, L., Mergianian, C., Gustavson, N., Lindgren, E., Asikainen, M., Ihantola, P., & Hotulainen, R. (2022). Digitalisaation vaikutus oppimiseen, oppimistilanteisiin ja oppimistuloksiin: DigiVOO-hankkeen väliraportti 2022. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2377-6
Thuneberg, H., Salmi, H., Vainikainen, M-P., Hienonen, N., & Hautamäki, J. (2022). New curriculum towards Big ideas in science education. Teachers and Teaching, 28(1), 1–21. https://doi.org/10.1080/13540602.2022.2062739
Claro, P. J. A., Koivusilta, L., Vainikainen, M-P., & Rimpelä, A. (2022). Psychosocial reserve capacity, family background and selection of an educational path–a longitudinal study from Finland. INTERNATIONAL JOURNAL OF ADOLESCENCE AND YOUTH, 27(1), 166-180. https://doi.org/10.1080/02673843.2022.2043916
Vainikainen, M-P., & Hautamäki, J. (2022). Three Studies on Learning to Learn in Finland: Anti-Flynn Effects 2001–2017. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(1), 43-58. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1833240
Koivuhovi, S., Vainikainen, M.-P., & Kalalahti, M. (2022). The Effect of Studying in Selective Classes on the Change in Pupils’ Action-Control Beliefs During Lower Secondary School in Finland. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(1), 105–118. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1833246
Koivuhovi, S., Marsh, H. W., Dicke, T., Sahdra, B., Guo, J., Parker, P. D., & Vainikainen, M. P. (2022). Academic Self-Concept Formation and Peer-Group Contagion:Development of the Big-Fish-Little-Pond Effect in Primary-School Classrooms and Peer Groups. JOURNAL OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY, 114(1), 198-213. https://doi.org/10.1037/edu0000554
Hienonen, N., Lintuvuori, M., & Vainikainen, M-P. (2021). Tehostettua ja erityistä tukea saavat oppilaat PISA-tutkimuksessa. In K. Leino, J. Rautopuro, & P. Kulju (Eds.), Lukutaito – tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti (Sivut 195–224). (Kasvatusalan tutkimuksia; Nro 82). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Asikainen, M., & Vainikainen, M-P. (2021). PISA-tutkimukseen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten siirtyminen toisen asteen koulutukseen. In K. Leino, J. Rautopuro, & P. Kulju (Eds.), Lukutaito – tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti (Sivut 309–346). (Kasvatusalan tutkimuksia; Nro 82). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2
Wallenius, T., Koivuhovi, S., & Vainikainen, M-P. (2021). Parental trust in the Finnish basic education system during the COVID-19 pandemic. Education in the North, 28(3), 183-203. https://doi.org/10.26203/zex5-hc90
Rimpelä, A., Lindfors, P., Kinnunen, J. M., Myöhänen, A., Hotulainen, R., Koivuhovi, S., & Vainikainen, M-P. (2021). The Way of Distance Teaching Is Related to Adolescent Students' Health and Loneliness during the School Closure in Finland. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(23), [12377]. https://doi.org/10.3390/ijerph182312377
Oinas, S., Ahtiainen, R., Vainikainen, M-P., & Hotulainen, R. (2021). Pupils' Perceptions About Technology-enhanced Feedback: Do Emojis Guide Self-regulated Learning? Scandinavian Journal of Educational Research, 65(6), 1037-1051. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1788149
Koivuhovi, S., Vainikainen, M-P., & Kalalahti, M. (2021). Oppilaiden matemaattisten ajattelutaitojen ja matemaattisen minäkäsityksen kehitys painotetun opetuksen ja yleisopetuksen luokilla neljänneltä luokalta kuudennelle. Kasvatus, 52(1), 22-36. https://journal.fi/kasvatus/article/view/107962
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Kinnunen, J., Koivuhovi, S., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2021). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Tuloksia syksyn 2020 aineistonkeruusta. Tampereen yliopisto, Helsingin yliopisto. https://www2.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koulujen-etaopetuskaytanteissa-eroja-vuorovaikutus-opettajan-kanssa-vahensi-oppilaiden-stressia
Lahtero, T. J., Ahtiainen, R., & Vainikainen, M-P. (2020). Examining Distributed Leadership and School Outcomes in Finnish Compulsory School. American Journal of Educational Research, 8(12), 893-898. https://doi.org/10.12691/education-8-12-2
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2020). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Ensitulokset. Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koronakevat-kuormitti-huoltajia-ja-opettajia-oppilaiden-kokemukset-etaopetuksesta-vaihtelivat
Dobewall, H., Koivusilta, L., Karvonen, S., Lindfors, P., Kinnunen, J. M., Vainikainen, M-P., & Rimpelä, A. (2020). Late start of upper secondary education and health-compromising behaviours among Finnish adolescents – a follow up-study. European Journal of Public Health, 30(3), 457–462. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckz178