Bio
Ninja Hienonen works as a university lecturer in the Faculty of Education and Culture, where she is responsible for research methods teaching, and is the vice-leaderof REAL.
Ninja is also responsible for the implementation of the innovative domains of the PISA in the national consortium. Ninja is interested in the different levels of the education system and how they relate to students' cognitive development and attitudes towards school and learning. Her research has recently focused in particular on issues related to inclusion, class size and class composition.
Ninja’s research profile can be found here.
Publications
Hienonen, N., Kilpi, N., Nilivaara, P. & Vainikainen, M-P. (2024). PISA 2022 Luova ajattelu. Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja 2024:2.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3532-8
Salmi, H., Hienonen, N., Nyman, L., Kaasinen, A., & Thuneberg, H. (2023). Comparing Contact Education and Digital Distant Pedagogy Strategies: Lockdown Lessons Learnt for University-Level Teacher Education. Education Sciences, 13(196). https://doi.org/10.3390/educsci13020196
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Vainikainen M-P., Oinas S., Ahtiainen R., Rimpelä A., Lindfors P., Lintuvuori M., Hienonen N., Heikonen L., Asikainen M., Lindgren E. & Hotulainen R., (preprint) School-level variation in distance learning practices during the COVID-19 pandemic in Finland.
Asikainen, M. S., Gustavson, N., Hienonen, N., Koivuhovi, S., Kulju, P., Kupiainen, R., Lindgren, E., Mergianian, C., Nazeri, F., Nyman, L., Oinas, S., Salonen, V., & Vainikainen, M-P. (2022). Oppimaan oppiminen Vantaan peruskouluissa 2018–2021. Vantaan kaupunki. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301051148
Hotulainen, R., & Hienonen, N. (2022). Thinking Skills Intervention for Low-Achieving Finnish Pre-primary Education Children. In S. Garvis, H. Harju-Luukkainen, & J. Kangas (Eds.), Assessing and Evaluating Early Childhood Education Systems (pp. 95-110). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-99910-0_7
Hienonen, N., Nilivaara, P., Saarnio, M., & Vainikainen, M-P. (Eds.) (2022). Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen. Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Thuneberg, H., Salmi, H., Vainikainen, M-P., Hienonen, N., & Hautamäki, J. (2022). New curriculum towards Big ideas in science education. Teachers and Teaching, 28(1), 1–21. https://doi.org/10.1080/13540602.2022.2062739
Kupiainen, S., Hienonen, N., Koivuhovi, S., & Hotulainen, R. (2022). Painotetun opetuksen monet muodot Helsingin perusopetuksessa. In J. Hautamäki, & I. Rämä (Eds), Oppimaan oppiminen Helsingissä: Pitkittäistutkimus peruskoulun ensimmäiseltä luokalta toiselle asteelle (Vuosikerta 1, pp. 161 – 194). (Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen julkaisuja; Nro 1/2022). Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO, Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA, Helsingin yliopisto. http://hdl.handle.net/10138/339690
Hienonen, N., Lintuvuori, M., & Vainikainen, M-P. (2021). Tehostettua ja erityistä tukea saavat oppilaat PISA-tutkimuksessa. In K. Leino, J. Rautopuro, & P. Kulju (Eds.), Lukutaito – tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti (Sivut 195–224). (Kasvatusalan tutkimuksia; Nro 82). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Asikainen, M., & Vainikainen, M-P. (2021). PISA-tutkimukseen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten siirtyminen toisen asteen koulutukseen. In K. Leino, J. Rautopuro, & P. Kulju (Eds.), Lukutaito – tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti (Sivut 309–346). (Kasvatusalan tutkimuksia; Nro 82). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2
Kosunen, S., Inkinen, A., Krzywacki, H., & Hienonen, N. (2021). Vaihtuvatko luokat? Joustava ryhmittely matematiikan opetuksessa. FMSERA Journal, 4(2), 4–18. https://journal.fi/fmsera/article/view/101893
Hienonen, N., Hotulainen, R., & Jahnukainen, M. (2021). Outcomes of Regular and Special Class Placement for Students with Special Educational Needs – A Quasi-experimental Study. Scandinavian Journal of Educational Research, 65(4), 646–660. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1739134
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Kinnunen, J., Koivuhovi, S., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2021). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Tuloksia syksyn 2020 aineistonkeruusta. Tampereen yliopisto, Helsingin yliopisto. https://www2.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koulujen-etaopetuskaytanteissa-eroja-vuorovaikutus-opettajan-kanssa-vahensi-oppilaiden-stressia
Leino, K., Ahonen, A. K., Hienonen, N., Hiltunen, J., Lintuvuori, M., Lähteinen, S., Lämsä, J., Nissinen, K., Nissinen, V., Puhakka, E., Pulkkinen, J., Rautopuro, J., Sirén, M., Vainikainen, M.-P., & Vettenranta, J. (2019). PISA 18 ensituloksia: Suomi parhaiden joukossa. Opetus- ja kulttuuriministeriö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161922
Leino, K., Puhakka, E., Pulkkinen, J., Rautopuro, J., Sirén, M., Vainikainen, M-P., Vettenranta, J., Ahonen, A., Hienonen, N., Hiltunen, J., Lintuvuori, M., Lähteinen, S., Lämsä, J., Nissinen, K., & Nissinen, V. (2019). PISA2018 Ensituloksia. (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja; No. 2019:40). http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-678-2
Lintuvuori, M., Hienonen, N., & Hautamäki, J. (2019). Oppimaan oppimisen arviointi tehostetun ja erityisen tuen näkökulmasta. In J. Hautamäki, I. Rämä, & M-P. Vainikainen (Eds.), Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta (pp. 125-137). (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia / Helsinki Studies in Education; No. 52). Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/6_oppimaan_oppimisen_arviointi_tehostetun_ja_erityisen_tuen.pdf
Honkasilta, J., Ahtiainen, R., Hienonen, N., & Janhukainen, M. (2019). Inclusive and special education and the question of equity in education: The case of finland. In M. J. Schuelka, C. J. Johnstone, G. Thomas, & A. J. Artiles (Eds.), The Sage Handbook of Inclusion and Diversity in Education (pp. 481–495). SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781526470430
Hienonen, N., Lintuvuori, M., Jahnukainen, M., Hotulainen, R., & Vainikainen, M.-P. (2018). The effect of class composition on cross-curricular competences – Students with special educational needs in regular classes in lower secondary education. Learning and Instruction, 58. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.05.005