
Bio
Milja Saarnio jobbar som forskare vid Tammerfors universitet. Hon koordinerar forskningsprojektet “Nationell utvärdering av lärande att lära 2024”. Hon är också forskare och koordinator för insamling av studentdata i forskningsprojektet TAR, som undersöker användningen och fördelningen av specialunderstöd för att främja jämlikhet i utbildningen.
Milja tog examen som klasslärare sommaren 2020 och påbörjade sina doktorandstudier i augusti 2021. I sin avhandling undersöker hon hur lärarens feedback kan stödja inlärningen hos studenter med olika attityder. Hon är också intresserad av grundskolor mer generellt, av de mångsidiga kompetenserna som lärs ut där och av förändrade trender i läranderesultat över hela landet.
Se Miljas forskningsprofil.
Publikationer
Vainikainen, M-P., Saarnio, M., Asikainen, M., Mikkola, E., Lindgren, E., Koivuhovi, S., Gustavson, N., Hienonen, N., Lintuvuori, M., Nazeri, F., Kupiainen, S., Mallat, E., Kilpi, N., Luhtajärvi, H., Mergianian, C., Oinas, S., Nyman, L., Kanerva, S., Ahtiainen, R., Heikonen, L., Ortner, T., Lahtero, T., Luumi, L., Kuitunen, H. & Hotulainen, R. (2025). Valtakunnallinen oppimaan oppimisen arviointi 2024 - Ensituloksia. Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja 2025:1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3823-7
Saarnio, M., Aitto-oja, A. & Peltola, K. (2022). Opettaja oppimaan oppimista tukevaa toimintakulttuuria kehittämässä. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 231–245), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Saarnio, M. (2022). Ajattelu ja oppimaan oppiminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 131–143), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Hienonen, N., Nilivaara, P., Saarnio, M., & Vainikainen, M-P. (Eds.) (2022). Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen. Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Saarnio, M. & Vepsä, J. (Eds.) (2022). Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa: Kokemuksia ja tuloksia OROL-hankkeesta. Tampereen yliopisto. https://orol.aalto.fi/hankejulkaisu/
Gullberg, T., Hanska, J., Rautiainen, M. & Saarnio, M. (Eds.) (2021). Oppiainerajat ylittävä aineenopettajakoulutus. Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8902-6
Harju-Autti, R., Saarnio, M., Hanska, J. & Lahti, L. (2021). Oppiainerajoja rikkomassa: opiskelijoiden kokemuksia oppiainerajat ylittävästä yhteistyöstä aineenopettajakoulutuksessa. In E. Luukka, A. Palomäki, L. Pihkala-Posti & J. Hanska (Eds.), Opetuksen ja Oppimisen ytimessä: Ainedidaktisia tutkimuksia 19 (pp. 194–221), Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111098299
Saarnio, M. (2020). Ajattelu ja oppimaan oppiminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294732