PISA 2022: Suomi kärkijoukossa luovan ajattelun tuloksissa

Suomen 15-vuotiaiden nuorten tulokset olivat yli OECD:n keskiarvon luovassa ajattelussa, joka oli innovatiivisena arviointialueena vuoden 2022 PISA-tutkimuksessa. Liki 40 prosenttia nuoristamme ylsi huippuosaamiseen. Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin tuottama raportti avaa tuloksia muun muassa kansainvälisen vertailun, tasa-arvon ja opetussuunnitelman näkökulmista.

OECD:n PISA-tutkimuksen pääarviointialueiden lukutaidon, matematiikan ja luonnontieteiden lisäksi vuoden 2022 tutkimuksessa arvioitiin neljäntenä, innovatiivisena sisältöalueena oppilaiden luovaa ajattelua (Creative Thinking). Tähän tutkimusosioon osallistui 64 maata ja talousaluetta. Luova ajattelu määriteltiin taidoksi tuottaa, arvioida ja kehittää ideoita, jotka voivat johtaa omaperäisiin ja toimiviin ratkaisuihin sekä tuottaa uutta tietoa ja mielikuvituksellisia tuotoksia vaikuttavasti. Luovaa ajattelua arvioitiin kirjallisen ja visuaalisen ilmaisun tehtävillä sekä sosiaalisen ja tieteellisen ongelmanratkaisun tehtävillä.

Suomessa 15-vuotiaat nuoret menestyivät luovan ajattelun arvioinnissa hyvin, ja osaamisen keskiarvo oli OECD-maiden keskiarvoa korkeampi. Suomea paremmin luovassa ajattelussa suoriutuivat Singapore, Korea, Kanada ja Australia. Suomen kanssa samalla tasolla olivat Uusi-Seelanti, Viro, Tanska ja Latvia. Suomessa 15-vuotiaista 39 prosenttia sijoittui luovan ajattelun sisältöalueella osaamistasoille 5 tai 6, jotka OECD määrittelee huippuosaamisen tasoiksi. OECD-maissa näillä osaamistasoilla oli keskimäärin 27 prosenttia oppilaista.

Suomessa koulujen väliset erot tuloksissa olivat pieniä. Kuten muissakin osallistujamaissa, myös Suomessa tytöt suoriutuivat poikia paremmin, vaikka myös poikien tulokset olivat hyvät. Erityisen hyvin tytöt suoriutuivat sosiaalisessa ongelmanratkaisussa.

Nykyiset perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat luovan ajattelun merkitystä opetusta ja oppimista ohjaavana lähtökohtana sekä taitona, jota voidaan oppia eri oppiaineiden ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien avulla erilaisissa oppimisympäristöissä.

Tutkimuskeskuksemme tuottamaan PISA 2022 Luova ajattelu -raporttiin pääset tutustumaan tästä.

 

Lisätietoja:

Ninja Hienonen
ninja.hienonen@tuni.fi
050 3182273

Päivi Nilivaara
paivi.nilivaara@tuni.fi
050 9171621

Edellinen
Edellinen

Tervetuloa Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä -kirjan julkistamistilaisuuteen Tampereelle tiistaina 3.9. klo 16-19

Seuraava
Seuraava

Tampereen yliopiston tutkimuskeskus REAL sai rahoitusta HORIZON EUROPE -ohjelmasta