
Laura Nyman
Tammerfors universitet / Centret för utbildningsevaluering vid Helsingfors universitet HEA
laura.k.nyman@tuni.fi / laura.nyman@helsinki.fi
+358 29 4120412
Bio
Laura Nyman har en magisterexamen i pedagogik med inriktning på specialpedagogik. Hon arbetar som forskare på REAL och som doktorand vid Helsingfors universitets centret för utbildningsevaluering HEA. På senare tid har Laura deltagit i Horizon Europe MapIE-projektet, TAR-projektet och utvärderingsstudien av förmågan att Lära sig lära 2024. För närvarande fokuserar hon på sin doktorandforskning, där hon undersöker användningen av loggdata i bedömningen av mångsidig kompetenser, med särskilt fokus på motiverande uppfattningar och problemlösningsförmåga. Laura är inriktad på kvantitativ forskning och har ett särskilt intresse för personcentrerade tillvägagångssätt. Hon har skaffat sig erfarenhet av att undervisa i kvantitativa forskningsmetoder och att ge metodstöd till studenter som arbetar med sin avhandling.
Se Lauras forskningsprofil.
Publikationer
Vainikainen, M-P., Saarnio, M., Asikainen, M., Mikkola, E., Lindgren, E., Koivuhovi, S., Gustavson, N., Hienonen, N., Lintuvuori, M., Nazeri, F., Kupiainen, S., Mallat, E., Kilpi, N., Luhtajärvi, H., Mergianian, C., Oinas, S., Nyman, L., Kanerva, S., Ahtiainen, R., Heikonen, L., Ortner, T., Lahtero, T., Luumi, L., Kuitunen, H. & Hotulainen, R. (2025). Valtakunnallinen oppimaan oppimisen arviointi 2024 - Ensituloksia. Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja 2025:1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3823-7
Nyman, L., Mergianian, C., & Vainikainen, M.-P. (2024). Digitaalisen teknologian minäkäsitys ja opetus- ja opiskelukäyttö sekä sukupuoli ohjelmointitehtävistä suoriutumisen selittäjinä. In S. Oinas, & M.-P. Vainikainen (Eds.), Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä (pp. 245-271). (Kasvatusalan tutkimuksia; No. 86). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-26-1
Salmi, H., Hienonen, N., Nyman, L., Kaasinen, A., & Thuneberg, H. (2023). Comparing Contact Education and Digital Distant Pedagogy Strategies: Lockdown Lessons Learnt for University-Level Teacher Education. Education Sciences, 13(196). https://doi.org/10.3390/educsci13020196
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Asikainen, M. S., Gustavson, N., Hienonen, N., Koivuhovi, S., Kulju, P., Kupiainen, R., Lindgren, E., Mergianian, C., Nazeri, F., Nyman, L., Oinas, S., Salonen, V., & Vainikainen, M-P. (2022). Oppimaan oppiminen Vantaan peruskouluissa 2018–2021. Vantaan kaupunki. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301051148
Koivuhovi, S., & Nyman, L. (2022). Motivationaalisten uskomusten merkitys oppimisessa. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 92-103), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Vainikainen, M.-P., Oinas, S., Koivuhovi, S., Polso, K.-M., Leinonen, J., Nazeri, F., Nyman, L., Mergianian, C., Gustavson, N., Lindgren, E., Asikainen, M., Ihantola, P., & Hotulainen, R. (2022). Digitalisaation vaikutus oppimiseen, oppimistilanteisiin ja oppimistuloksiin: DigiVOO-hankkeen väliraportti 2022. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2377-6
Kallio, M., Virta, K., Kallio, H., Lampi, L., Tamm, M., Ahtiainen, R., & Hotulainen, R. (2019). Opettajan tuki oppijan metakognitiivisen tietoisuuden kehittymiselle. In J. Hautamäki, I. Rämä, & M-P. Vainikainen (Eds.), Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta (pp. 207-233). https://www2.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/10_opettajan_tuki_oppijan_metakognitiivisen_tietoisuuden.pdf