
Laura Nyman
Tammerfors universitet / Centret för utbildningsevaluering vid Helsingfors universitet HEA
laura.k.nyman@tuni.fi / laura.nyman@helsinki.fi
+358 29 4120412
Bio
Laura Nyman har en magisterexamen i pedagogik med inriktning på specialpedagogik. Hon arbetar som forskare på REAL och som doktorand vid Helsingfors universitets centret för utbildningsevaluering HEA. På senare tid har Laura deltagit i DigiVoo-projektet och organiserat fortbildningen inom ELOA. För närvarande fokuserar hon på sin doktorandforskning, där hon undersöker användningen av loggdata i bedömningen av mångsidig kompetenser hos elever med specialpedagogiskt stöd, med särskilt fokus på motiverande uppfattningar och problemlösningsförmåga.
Se Lauras forskningsprofil.
Publikationer
Nyman, L., Mergianian, C., & Vainikainen, M.-P. (2024). Digitaalisen teknologian minäkäsitys ja opetus- ja opiskelukäyttö sekä sukupuoli ohjelmointitehtävistä suoriutumisen selittäjinä. In S. Oinas, & M.-P. Vainikainen (Eds.), Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä (pp. 245-271). (Kasvatusalan tutkimuksia; No. 86). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-26-1
Salmi, H., Hienonen, N., Nyman, L., Kaasinen, A., & Thuneberg, H. (2023). Comparing Contact Education and Digital Distant Pedagogy Strategies: Lockdown Lessons Learnt for University-Level Teacher Education. Education Sciences, 13(196). https://doi.org/10.3390/educsci13020196
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Asikainen, M. S., Gustavson, N., Hienonen, N., Koivuhovi, S., Kulju, P., Kupiainen, R., Lindgren, E., Mergianian, C., Nazeri, F., Nyman, L., Oinas, S., Salonen, V., & Vainikainen, M-P. (2022). Oppimaan oppiminen Vantaan peruskouluissa 2018–2021. Vantaan kaupunki. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301051148
Koivuhovi, S., & Nyman, L. (2022). Motivationaalisten uskomusten merkitys oppimisessa. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 92-103), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Vainikainen, M.-P., Oinas, S., Koivuhovi, S., Polso, K.-M., Leinonen, J., Nazeri, F., Nyman, L., Mergianian, C., Gustavson, N., Lindgren, E., Asikainen, M., Ihantola, P., & Hotulainen, R. (2022). Digitalisaation vaikutus oppimiseen, oppimistilanteisiin ja oppimistuloksiin: DigiVOO-hankkeen väliraportti 2022. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2377-6
Kallio, M., Virta, K., Kallio, H., Lampi, L., Tamm, M., Ahtiainen, R., & Hotulainen, R. (2019). Opettajan tuki oppijan metakognitiivisen tietoisuuden kehittymiselle. In J. Hautamäki, I. Rämä, & M-P. Vainikainen (Eds.), Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta (pp. 207-233). https://www2.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/10_opettajan_tuki_oppijan_metakognitiivisen_tietoisuuden.pdf