
Bio
Milja Saarnio työskentelee tutkijana Tampereen yliopistossa. Hän koordinoi tutkimushanketta ”Oppimaan oppimisen valtakunnallinen arviointi 2024”. Hän on myös tutkijana ja oppilasaineistonkeruun koordinaattorina TAR-tutkimushankkeessa, jossa selvitetään valtion erityisavustuksen käyttöä ja kohdentumista koulutuksellisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen näkökulmista.
Milja on valmistunut luokanopettajaksi kesällä 2020, ja tohtoriopinnot alkoivat elokuussa 2021. Väitöskirjassaan hän tutkii, miten asenteiltaan erilaisten oppilaiden oppimista tulisi tukea opettajan antamalla palautteella. Lisäksi hän on kiinnostunut yleisemmin peruskoulusta, siellä harjoiteltavasta laaja-alaisesta osaamisesta sekä oppimistulosten valtakunnallisista muutostrendeistä.
Julkaisut
Vainikainen, M-P., Saarnio, M., Asikainen, M., Mikkola, E., Lindgren, E., Koivuhovi, S., Gustavson, N., Hienonen, N., Lintuvuori, M., Nazeri, F., Kupiainen, S., Mallat, E., Kilpi, N., Luhtajärvi, H., Mergianian, C., Oinas, S., Nyman, L., Kanerva, S., Ahtiainen, R., Heikonen, L., Ortner, T., Lahtero, T., Luumi, L., Kuitunen, H. & Hotulainen, R. (2025). Valtakunnallinen oppimaan oppimisen arviointi 2024 - Ensituloksia. Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja 2025:1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3823-7
Saarnio, M., Aitto-oja, A. & Peltola, K. (2022). Opettaja oppimaan oppimista tukevaa toimintakulttuuria kehittämässä. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 231–245), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Saarnio, M. (2022). Ajattelu ja oppimaan oppiminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 131–143), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Hienonen, N., Nilivaara, P., Saarnio, M., & Vainikainen, M-P. (Eds.) (2022). Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen. Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Saarnio, M. & Vepsä, J. (Eds.) (2022). Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa: Kokemuksia ja tuloksia OROL-hankkeesta. Tampereen yliopisto. https://orol.aalto.fi/hankejulkaisu/
Gullberg, T., Hanska, J., Rautiainen, M. & Saarnio, M. (Eds.) (2021). Oppiainerajat ylittävä aineenopettajakoulutus. Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8902-6
Harju-Autti, R., Saarnio, M., Hanska, J. & Lahti, L. (2021). Oppiainerajoja rikkomassa: opiskelijoiden kokemuksia oppiainerajat ylittävästä yhteistyöstä aineenopettajakoulutuksessa. In E. Luukka, A. Palomäki, L. Pihkala-Posti & J. Hanska (Eds.), Opetuksen ja Oppimisen ytimessä: Ainedidaktisia tutkimuksia 19 (pp. 194–221), Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111098299
Saarnio, M. (2020). Ajattelu ja oppimaan oppiminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294732