Mikko Asikainen
Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA
Bio
Mikko Asikainen työskentelee Tampereen yliopiston REAL-tutkimuskeskuksessa asiantuntijana ja Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksessa (HEA) projektisuunnittelijana. Hän on mukana useissa projekteissa teknisenä suunnittelijana ja toteuttajana. Hän työskentelee pääasiassa verkossa toimivien testialustojen ylläpitäjänä ja kehittäjänä.
Julkaisut
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Vainikainen M-P., Oinas S., Ahtiainen R., Rimpelä A., Lindfors P., Lintuvuori M., Hienonen N., Heikonen L., Asikainen M., Lindgren E. & Hotulainen R., (preprint) School-level variation in distance learning practices during the COVID-19 pandemic in Finland.
Asikainen, M. S., Gustavson, N., Hienonen, N., Koivuhovi, S., Kulju, P., Kupiainen, R., Lindgren, E., Mergianian, C., Nazeri, F., Nyman, L., Oinas, S., Salonen, V., & Vainikainen, M-P. (2022). Oppimaan oppiminen Vantaan peruskouluissa 2018–2021. Vantaan kaupunki. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301051148
Vainikainen, M.-P., Oinas, S., Koivuhovi, S., Polso, K.-M., Leinonen, J., Nazeri, F., Nyman, L., Mergianian, C., Gustavson, N., Lindgren, E., Asikainen, M., Ihantola, P., & Hotulainen, R. (2022). Digitalisaation vaikutus oppimiseen, oppimistilanteisiin ja oppimistuloksiin: DigiVOO-hankkeen väliraportti 2022. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2377-6
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Asikainen, M., & Vainikainen, M-P. (2021). PISA-tutkimukseen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten siirtyminen toisen asteen koulutukseen. In K. Leino, J. Rautopuro, & P. Kulju (Eds.), Lukutaito – tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti (Sivut 309–346). (Kasvatusalan tutkimuksia; Nro 82). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Kinnunen, J., Koivuhovi, S., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2021). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Tuloksia syksyn 2020 aineistonkeruusta. Tampereen yliopisto, Helsingin yliopisto. https://www2.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koulujen-etaopetuskaytanteissa-eroja-vuorovaikutus-opettajan-kanssa-vahensi-oppilaiden-stressia
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2020). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Ensitulokset. Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koronakevat-kuormitti-huoltajia-ja-opettajia-oppilaiden-kokemukset-etaopetuksesta-vaihtelivat
Oinas, S., Asikainen, M., & Vainikainen, M-P. (2019). Palautteen ja valintojen merkitys sähköisessä arvioinnissa. In J. Hautamäki, I. Rämä, & M-P. Vainikainen (Eds.), Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta (pp. 167-181). (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia; No. 52). Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/koulutuksen-arviointikeskus/arviointi-ja-tutkimus/raportit-ja-kirjat/valtakunnallinen-arviointitutkimus-peruskoulun-paattovaiheesta#section-79230