
Bio
Cristiana työskentelee väitöskirjatutkijana REALissa keskittyen ohjelmointiajattelun arviointiin lokitietoja hyödyntäen. Hän on suorittanut kandidaatintutkintonsa (BAH, BEd) Kanadassa ja maisterintutkintonsa (MA in Teacher Education) Suomessa. Hänellä on pätevyys opettaa matematiikkaa ja ranskaa sekä Ontariossa (Kanada) että Suomessa. Cristiana on työskennellyt erilaisissa koulutusympäristöissä Kanadassa, Ranskassa, Kiinassa ja Suomessa.
Julkaisut
Nyman, L., Mergianian, C., & Vainikainen, M.-P. (2024). Digitaalisen teknologian minäkäsitys ja opetus- ja opiskelukäyttö sekä sukupuoli ohjelmointitehtävistä suoriutumisen selittäjinä. In S. Oinas, & M.-P. Vainikainen (Eds.), Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä (pp. 245-271). (Kasvatusalan tutkimuksia; No. 86). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-26-1
Vainikainen, M.-P., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Hotulainen, R., Rimpelä, A., Marjokorpi, J., Kanerva, S., Oinas, S., Heikonen , L., Ahtiainen, R., Hienonen, N., Kesanto-Jokipolvi, H., Kinnunen, J., & Myöhänen, A. (2024). Koronapandemia peruskoulussa: koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä 2020-2022. (Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja; No. 2024:1). Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3384-3
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Asikainen, M. S., Gustavson, N., Hienonen, N., Koivuhovi, S., Kulju, P., Kupiainen, R., Lindgren, E., Mergianian, C., Nazeri, F., Nyman, L., Oinas, S., Salonen, V., & Vainikainen, M-P. (2022). Oppimaan oppiminen Vantaan peruskouluissa 2018–2021. Vantaan kaupunki. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301051148
Vainikainen, M.-P., Oinas, S., Koivuhovi, S., Polso, K.-M., Leinonen, J., Nazeri, F., Nyman, L., Mergianian, C., Gustavson, N., Lindgren, E., Asikainen, M., Ihantola, P., & Hotulainen, R. (2022). Digitalisaation vaikutus oppimiseen, oppimistilanteisiin ja oppimistuloksiin: DigiVOO-hankkeen väliraportti 2022. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2377-6
Mergianian, C. (2020). Predictors of Mathematics Performance in Finnish Basic Education [pro gradu -työ, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001101184