
Bio
Nestori Kilpi holds a Master's degree in Education after graduating as a classroom teacher from Tampere University in spring 2022. He works as a researcher at REAL research centre and is working on a PhD on how financial resources in schools are related to learning outcomes. Recently, Nestori has been working especially on PISA data, the Tuettu study on themes of inclusion, and a project on learning outcomes and education policy measures in the Nordic countries and Estonia. He is interested in quantitative methods from both teaching and research perspectives.
Nestori's research profile can be found here.
Publications
Vainikainen, M-P., Saarnio, M., Asikainen, M., Mikkola, E., Lindgren, E., Koivuhovi, S., Gustavson, N., Hienonen, N., Lintuvuori, M., Nazeri, F., Kupiainen, S., Mallat, E., Kilpi, N., Luhtajärvi, H., Mergianian, C., Oinas, S., Nyman, L., Kanerva, S., Ahtiainen, R., Heikonen, L., Ortner, T., Lahtero, T., Luumi, L., Kuitunen, H. & Hotulainen, R. (2025). Valtakunnallinen oppimaan oppimisen arviointi 2024 - Ensituloksia. Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja 2025:1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3823-7
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Kilpi, N., Oinas, S., Asikainen, M., & Jahnukainen, M. (2024). Erityistä tukea saavien oppilaiden osaaminen tuen eri toteutuspaikoissa yleisopetuksesta erityisluokkaan. Kasvatus, 55(5), 473–490. https://doi.org/10.33348/kvt.154618
Kilpi, N., Hienonen, N., & Vainikainen, M.-P. (2024). Ennustaako digitaalisen teknologian käyttö koulussa matalampia PISA-tuloksia vai päinvastoin? – Oppilaiden raportoima digitaalisen teknologian käyttö koulussa ja sen yhteys lukutaidon tehtävistä suoriutumiseen PISA-tutkimuksissa vuosina 2000–2018. In S. Oinas, & M.-P. Vainikainen (Eds.), Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä (pp. 133-165). (Kasvatusalan tutkimuksia; Nro 86). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-26-1
Hienonen, N., Kilpi, N., Nilivaara, P. & Vainikainen, M-P. (2024). PISA 2022 Luova ajattelu. Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja 2024:2.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3532-8
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Huusela, M., & Kilpi, N. (2022). Suhteellisen iän yhteys PISA 2018 -tutkimuksen lukutaidon ja matematiikan arviointialueiden tuloksiin Suomessa. [Pro gradu -tutkielma, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205014202