Literature

Scientific publications

Demetriou, A., Spanoudis, G. & Mouyi, A. (2011). Educating the developing mind: Towards an overarching paradigm. Educational Psychology Review, 23, 601–663Katso asiantuntijavideo tähän liittyen

Lavonen, J. & Korhonen, T. (2017). Towards twenty-first century education: Success factors, challenges, and the renewal of finnish education. Teoksessa S. Choo, D. Sawch, A. Willanueva & R. Vinz (toim.), Educating for the 21st century: Perspectives, policies and practices from around the world (s. 243–264). Springer.

Miettinen, R. (2019). 21. vuosisadan kompetenssit – OECD kasvatuksen kielen uudistajanaKasvatus 50(3), 203–215.

Vainikainen, M-P., & Hautamäki, J. (2019). Oppimaan oppimisen arvioinnin teoreettisia lähtökohtia. Teoksessa J. Hautamäki, M-P. Vainikainen, & I. Rämä (toim.), Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta (s. 9-27). (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia; Nro 52). Helsingin yliopisto.

Voogt, J. & Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policiesJournal of Curriculum Studies, 44(3), 299–321.

Wang, Y., Lavonen, J. & Tirri, K. (2018). Aims for learning 21st century competencies in national primary science curricula in China and FinlandEURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(6), 2081–2095.

Policy recommendations

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2005). The definition and selection of key competencies [Executive Summary]. (DeSeCo)

European Union (EU). (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning.

European Union (EU). (2018). Council recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning.

Professional literature

Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M.-P. 2016. Ajattelun taidot ja oppiminen. PS-Kustannus.

Reports and reviews

Care, E., Griffin, P., & Wilson, M. (2018). Assessment and teaching 21st century skills: Research and Applications. Springer.

Griffin, P. & Care, E. (2015). Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and approach. Springer.

Lai, E.R. & Viering, M.M. (2012). Assessing 21st Century Skills : Integrating Research Findings. National Council on Measurement in Education. Pearson.

Pellegrino, J. W. & Hilton, M. (2012). Education for Life and Work: Developing Transferable Knowledge and Skills in the 21st Century. The National Academies Press.

Siarova, H., Sternadel, D. & Mašidlauskaitė, R. (2017). Assessment practices for 21st century learning: review of evidence. NESET II report. Publications Office of the European Union.

Finnish national core curricula

Opetushallitus (2014). Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Määräykset ja ohjeet 2016:1. Tampere: Opetushallitus.

Opetushallitus (2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Määräykset ja ohjeet 2014:96. Helsinki: Opetushallitus.

Opetushallitus (2020) Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muutokset. Opetushallitus.

Opetushallitus (2018) Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018. Määräykset ja ohjeet 2018:3a. Helsinki: Opetushallitus.

Opetushallitus (2019). Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019. Määräykset ja ohjeet 2019:2a. Helsinki: Opetushallitus.