
Sanna Oinas
Tammerfors universitet / Centret för utbildningsevaluering vid Helsingfors universitet HEA
Bio
Sanna Oinas är forskardoktor (postdoc) vid Centret för utbildningsevaluering vid Helsingfors universitet och forskningsgruppen för utbildning, utvärdering och lärande (REAL) Tammerfors universitet. Sanna började forska efter att ha jobbat i tio år som klasslärare, därför att hon ville fördjupa sig i och utreda sambandet mellan lärares digitala återkoppling och elevernas lärande och akademiska välbefinnande. Just nu intresserar hon sig för hur lärfärdighet och mångsidig kompetens kunde åskådliggöras och stödjas genom lärandeanalys.
Se Sannas forskningsprofil här.
Publikationer
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Kilpi, N., Oinas, S., Asikainen, M., & Jahnukainen, M. (2024). Erityistä tukea saavien oppilaiden osaaminen tuen eri toteutuspaikoissa yleisopetuksesta erityisluokkaan. Kasvatus, 55(5), 473–490. https://doi.org/10.33348/kvt.154618
Vainikainen, M.-P., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Hotulainen, R., Rimpelä, A., Marjokorpi, J., Kanerva, S., Oinas, S., Heikonen , L., Ahtiainen, R., Hienonen, N., Kesanto-Jokipolvi, H., Kinnunen, J., & Myöhänen, A. (2024). Koronapandemia peruskoulussa: koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä 2020-2022. (Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja; No. 2024:1). Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3384-3
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Oinas, S., Hotulainen, R., Koivuhovi, S., Brunila, K., & Vainikainen, M-P. (2022). Remote learning experiences of girls, boys and non-binary students. Computers and Education, 183, [104499]. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104499
Nilivaara, P., Vainikainen, M-P., Soini, T., & Oinas, S. (2022). Tulevaisuuden koulu oppijuuden kontekstina. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 318-333), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Vainikainen, M.-P., Oinas, S., Koivuhovi, S., Polso, K.-M., Leinonen, J., Nazeri, F., Nyman, L., Mergianian, C., Gustavson, N., Lindgren, E., Asikainen, M., Ihantola, P., & Hotulainen, R. (2022). Digitalisaation vaikutus oppimiseen, oppimistilanteisiin ja oppimistuloksiin: DigiVOO-hankkeen väliraportti 2022. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2377-6
Oinas, S., Ahtiainen, R., Vainikainen, M-P., & Hotulainen, R. (2021). Pupils' Perceptions About Technology-enhanced Feedback: Do Emojis Guide Self-regulated Learning? Scandinavian Journal of Educational Research, 65(6), 1037-1051. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1788149
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Kinnunen, J., Koivuhovi, S., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2021). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Tuloksia syksyn 2020 aineistonkeruusta. Tampereen yliopisto, Helsingin yliopisto. https://www2.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koulujen-etaopetuskaytanteissa-eroja-vuorovaikutus-opettajan-kanssa-vahensi-oppilaiden-stressia
Vainikainen, M.-P., Oinas, S., Ahtiainen, R., Rimpelä, A., Lindfors, P., Lintuvuori, M., Hienonen, N., Heikonen, L., Asikainen, M., Lindgren, E., & Hotulainen, R. (2020). School-level variation in distance learning practices during the COVID-19 pandemic in Finland.
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2020). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Ensitulokset. Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koronakevat-kuormitti-huoltajia-ja-opettajia-oppilaiden-kokemukset-etaopetuksesta-vaihtelivat
Oinas, S. E., Thuneberg, H., Vainikainen, M.-P., & Hotulainen, R. (2020). Technology-enhanced Feedback Profiles and their Associations with Learning and Academic Well-being Indicators in Basic Education. Contemporary Educational Technology, 12(2), ep271. https://doi.org/10.30935/cedtech/8202
Oinas, S., Asikainen, M., & Vainikainen, M-P. (2019). Palautteen ja valintojen merkitys sähköisessä arvioinnissa. In J. Hautamäki, I. Rämä, & M-P. Vainikainen (Eds.), Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta (pp. 167-181). (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia; No. 52). Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/koulutuksen-arviointikeskus/arviointi-ja-tutkimus/raportit-ja-kirjat/valtakunnallinen-arviointitutkimus-peruskoulun-paattovaiheesta#section-79230
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., & Hotulainen, R. (2018). Is technology-enhanced feedback encouraging for all in Finnish basic education? A person-centered approach. Learning and Instruction, 58. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.05.002