
Sanna Oinas
Tampere University / Centre for Educational Assessment CEA in the University of Helsinki
Bio
Sanna Oinas works as a postdoctoral researcher at the Centre for Educational Assessment CEA of the University of Helsinki and in the Research Group for Education, Assessment and Learning (REAL) at Tampere University. Sanna moved into research after working for a decade as a class teacher, as she wanted to explore and investigate the link between digital feedback provided by teachers and pupils’ learning and academic wellbeing. At the moment, she is interested in how learning to learn and transversal competences could be observed and supported through the means of learning analytics.
You can find Sanna’s research profile here.
Publications
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Kilpi, N., Oinas, S., Asikainen, M., & Jahnukainen, M. (2024). Erityistä tukea saavien oppilaiden osaaminen tuen eri toteutuspaikoissa yleisopetuksesta erityisluokkaan. Kasvatus, 55(5), 473–490. https://doi.org/10.33348/kvt.154618
Vainikainen, M.-P., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Hotulainen, R., Rimpelä, A., Marjokorpi, J., Kanerva, S., Oinas, S., Heikonen , L., Ahtiainen, R., Hienonen, N., Kesanto-Jokipolvi, H., Kinnunen, J., & Myöhänen, A. (2024). Koronapandemia peruskoulussa: koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä 2020-2022. (Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja; No. 2024:1). Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3384-3
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Oinas, S., Hotulainen, R., Koivuhovi, S., Brunila, K., & Vainikainen, M-P. (2022). Remote learning experiences of girls, boys and non-binary students. Computers and Education, 183, [104499]. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104499
Nilivaara, P., Vainikainen, M-P., Soini, T., & Oinas, S. (2022). Tulevaisuuden koulu oppijuuden kontekstina. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 318-333), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Vainikainen, M.-P., Oinas, S., Koivuhovi, S., Polso, K.-M., Leinonen, J., Nazeri, F., Nyman, L., Mergianian, C., Gustavson, N., Lindgren, E., Asikainen, M., Ihantola, P., & Hotulainen, R. (2022). Digitalisaation vaikutus oppimiseen, oppimistilanteisiin ja oppimistuloksiin: DigiVOO-hankkeen väliraportti 2022. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2377-6
Oinas, S., Ahtiainen, R., Vainikainen, M-P., & Hotulainen, R. (2021). Pupils' Perceptions About Technology-enhanced Feedback: Do Emojis Guide Self-regulated Learning? Scandinavian Journal of Educational Research, 65(6), 1037-1051. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1788149
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Kinnunen, J., Koivuhovi, S., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2021). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Tuloksia syksyn 2020 aineistonkeruusta. Tampereen yliopisto, Helsingin yliopisto. https://www2.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koulujen-etaopetuskaytanteissa-eroja-vuorovaikutus-opettajan-kanssa-vahensi-oppilaiden-stressia
Vainikainen, M.-P., Oinas, S., Ahtiainen, R., Rimpelä, A., Lindfors, P., Lintuvuori, M., Hienonen, N., Heikonen, L., Asikainen, M., Lindgren, E., & Hotulainen, R. (2020). School-level variation in distance learning practices during the COVID-19 pandemic in Finland.
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2020). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Ensitulokset. Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koronakevat-kuormitti-huoltajia-ja-opettajia-oppilaiden-kokemukset-etaopetuksesta-vaihtelivat
Oinas, S. E., Thuneberg, H., Vainikainen, M.-P., & Hotulainen, R. (2020). Technology-enhanced Feedback Profiles and their Associations with Learning and Academic Well-being Indicators in Basic Education. Contemporary Educational Technology, 12(2), ep271. https://doi.org/10.30935/cedtech/8202
Oinas, S., Asikainen, M., & Vainikainen, M-P. (2019). Palautteen ja valintojen merkitys sähköisessä arvioinnissa. In J. Hautamäki, I. Rämä, & M-P. Vainikainen (Eds.), Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta (pp. 167-181). (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia; No. 52). Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/koulutuksen-arviointikeskus/arviointi-ja-tutkimus/raportit-ja-kirjat/valtakunnallinen-arviointitutkimus-peruskoulun-paattovaiheesta#section-79230
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., & Hotulainen, R. (2018). Is technology-enhanced feedback encouraging for all in Finnish basic education? A person-centered approach. Learning and Instruction, 58. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.05.002